2016. február 3., szerda

Szimbólum Szerda Beharangozó





Új sorozatot indítok, ezzel a témával, amely szorosan kapcsolódott és kapcsolódik a mai napig a fő hivatásommal. :) A saját szemszögemből írok majd erről, - nem a már sokszor, sok helyen leírt meghatározásokat szeretném ismételni, hanem - a saját szűrőmön áteresztve, elmesélni mit is jelent a számomra, miért, és hogyan alkalmaztam ezeket a szimbólumokat, illetve jeleket, alkotás közben.

 Egy kis definíció: A szimbólum egy jel, jelkép amelynek jelentése van, több szimbólum egymás mellett jelképes beszéd, üzenet a másik ember számára, kommunikáció egy másik emberrel, embercsoporttal, tehát, nem csak az "abc" betűivel lehet írni és olvasni . Itt is vannak "nyelvjárások", például népcsoportok szerint.

Először a  fazekas tanulmányaim során, a népi motívumokkal, díszítő világgal, annak jelentéseivel, és alkalmazásának módjaival ismerkedtem meg és kezdtem alkalmazni. Később ezt a kört tágítottam a művészettörténet , és más népek kultúrájának  tanulmányozásával saját kedvemre, örömömre. Ezeket elraktároztam magamban, és egy idő után már nem csak tudatosan, alkalmaztam, amikor már a saját utamat alakítottam ki, és jártam rajta, hanem "csak úgy jött és irányította a kezemet". :)

Párat felsorolok csak az ízelítő kedvéért : Szív, madár, nap, szőlő, mandala, kereszt...


Forrásaim: Szimbólum Lexikon, Jelképtár ( Hoppál, Jankovics, Nagy, Szemadám ), Huszka József : A Magyar turáni Ornamentika története - még az internet előtti időkből, illetve könyvtárakban a néprajzi kötetek,régi kerámiák tanulmányozása. Manapság az internet kinyitotta a világot és azt a sok információ óceánt, amiből nekünk csak meríteni kell .  :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése